O trudnej sztuce uczenia się zasad, korzeniach crowdfundingu i aplikacji zwanej Dized

Historia, którą chciałbym Wam dziś opowiedzieć, zaczęła się w 2014 r., kiedy Jouni Jussila i Tomi Vainikka, dwóch autorów i fanów gier z Finlandii, założyło firmę Playmore Games, aby wydać swoją pierwszą planszówkę, Race to the North Pole (w Polsce znaną jako Wyścig na Biegun, ostatnio nagrodzoną Imagination Gaming Family Silver Award). Wynikiem ich współpracy była również mobilna aplikacja do Race to the North Pole, zawierająca interaktywny tutorial, stworzony jako alternatywa dla tradycyjnej papierowej instrukcji. Jouni i Tomi chcieli, aby gracze mogli cieszyć się ich nową grą najszybciej, jak to możliwe, bez wcześniejszego czytania zasad, po prostu ucząc się ich już podczas rozgrywki. Później pomyśleli: „Właściwe dlaczego by nie stworzyć takiej aplikacji dla wszystkich naszych ulubionych gier, żeby móc wyciągać je na stół częściej, np. pokazując nowym graczom? Albo nawet stworzyć aplikację z instrukcjami do każdej gry, dla jakiej będzie to możliwe?” Tak narodziło się Dized.

Czy mieliście kiedykolwiek problem ze zrozumieniem zasad naprawdę ciężkiej, złożonej gry, albo słabo napisanej, nieprecyzyjnej, a w dodatku pozbawionej przykładów instrukcji? Czy kiedykolwiek zrobiliście błąd lub zapomnieliście o jakiejś zasadzie, tłumacząc reguły początkującym graczom? A może chcieliście kiedyś wypróbować grę na konwencie, ale nikt z obsługi nie był w stanie Wam jej wytłumaczyć? Dized pomoże rozwiązać te problemy i uczyni Wasze planszówkowe życie łatwiejszym.

Jest to aplikacja mobilna z interaktywnymi instrukcjami do gier planszowych, prowadząca graczy krok po kroku, od wyjęcia gry z pudełka do końca partii, pozwalająca spędzić więcej czasu na tym, co najważniejsze – graniu! Multimedialne instrukcje są esencją Dized, ale oczywiście nie jest to jego jedyna funkcja. Np. w wyszukiwarce zasad można wpisać słowa kluczowe z papierowej instrukcji i natychmiast otrzymać wyjaśnienie spornej kwestii, nad interpretacją której akurat się zastanawialiście. A jako że Dized powstaje w ścisłej współpracy ze środowiskiem graczy, w przyszłości będą pojawiać się zaproponowane przez użytkowników nowe funkcje, które mają szansę stworzyć z Dized najlepszą mobilną pomoc dla graczy.

Jakie gry znajdą się w aplikacji? Do tej pory potwierdziliśmy siedem pilotowych projektów. Część z nich już została ujawniona: to Bang, Blood Rage, Carcassonne i 7 cudów świata. Kolejne będziemy sukcesywnie ogłaszać już w najbliższych tygodniach. Pracujemy nad tym, żeby pozyskać zarówno uznane klasyki, jak i gorące nowości, aby Dized stało się pewnego dnia planszówkowym standardem. Wiecie, jak Steam dla gier komputerowtych albo Netflix dla filmów i seriali.

Ale komu właściwie to całe Dized ma pomagać?

  • graczom: Ty grasz, my tłumaczymy Ci zasady!
  • sklepom stacjonarnym: odpalasz Dized i prezentujesz produkt potencjalnym klientom nawet nie otwierając pudełka.
  • wydawcom: dzięki niższemu progowi wejścia Twoja nowa gra ma szansę trafić do większej liczby ludzi.
  • planszówkowym pubom i konwentom: jeśli Twoi goście będą używać aplikacji, Ty będziesz mógł obsługiwać jednocześnie więcej stołów niż kiedykolwiek wcześniej.

Na początku tego tekstu poznaliście założycieli i pomysłodawców Dized, Jouniego i Tomiego, ale zespół, który pracuje nad aplikacją, to oczywiście nie tylko oni dwaj. Playmore Games to obecnie znacznie większa, międzynarodowa firma, zatrudniająca osoby z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Estonii, Finlandii, Francji, Włoch, a także z Polski. Chcecie wiedzieć kogo mamy na pokładzie?

Matthieu Bonin to były szef działu PR firmy IELLO, zaś Alexander Lauck to współzałożyciel Meeple Circus i autor wydanej przez Board&Dice gry The Curse of the Black Dice. Nasz człowiek w Rosji i krajach Bałtyckich, Ilja Massalov, wraz z żoną Aliną prowadzi na YouTube kanał z recenzjami Würfel Reviews. Jackie Cole produkowała filmy Geek & Sundry, a Jenny Bendel współpracowała z najważniejszymi firmami branży gier, jak Wizards of the Coast czy Paizo. Z kolei piszącego te słowa możecie kojarzyć z działalności w Fabryce Gier Historycznych oraz magazynach Rebel Times i Kurier planszowy. Każdy z członków naszej ekipy ma niesamowite doświadczenie, a zespół ciągle się powiększa!

Współpracują z nami najwięksi w branży, m.in. Hans im Glück, dV Giochi i sam Eric Lang, ale najważniejszymi partnerami tego projektu jesteście Wy. Dlatego też, aby mógł ujrzeć światło dzienne, zdecydowaliśmy się na organizację kampanii crowdfundingowej.

Chcemy pozostać wierni oryginalnej idei crowdfundingu, od której wszystko się zaczęło – nie organizować kolejnej przedsprzedaży, ale zaprezentować Wam innowacyjny, ambitny pomysł i zaprosić do uczestnictwa w jego realizacji. Dized podjęło więc współpracę z IndieGoGo, aby zorganizować kampanię, która ma szansę zrewolucjonizować sposób, w jaki wszyscy gramy w planszówki. Możecie dołączyć do nas 28 sierpnia 2017 r., jeśli chcecie uczyć się zasad gier i wyjaśniać je innym szybciej i skuteczniej, a w efekcie też zachęcać więcej osób do zainteresowania się naszym hobby. Chcemy zmienić zasady gry. Wierzymy, że z waszą pomocą nam się to uda.

Dized ukaże się również w polskiej wersji językowej. Więcej informacji o projekcie znajdziecie na jego stronie internetowej, a także Facebooku, Twitterze i Instagramie.